Gemeente draagt vier kasten tellend fotoarchief over aan het CCO

De gemeente Ommen heeft het gemeentelijk fotoarchief overgedragen aan het Cultuurhistorisch Centrum Ommen. Dat werd vanmorgen met een symbolische overhandiging door wethouder Ko Scheele beklonken. Daaraan vooraf liet de wethouder tijdens een presentatie grepen uit het archief zien aan de genodigde aanwezige vrijwilligers. Hij begon met een foto uit 1910, van dezelfde plek als waar men nu naar de foto keek. Maar ook andere foto’s van die locatie door de jaren heen passeerden de revue.

Het vier kasten omvattende archief bestaat uit foto’s en dia’s van personen, gebeurtenissen, gebouwen, en andere bouwwerken. Maar ook uit sfeerbeelden van straten, stegen en landschappen. Het bestrijkt verschillende tijden, en geeft voornamelijk een beeld van Ommen in de vorige eeuw. De presentatie van de wethouder nam de zaal er als een tijdreis mee doorheen. De aanwezigen keken met de beelden terug op een andere tijd, en er kwamen al snel de nodige anekdotes voorbij.

De nagenoeg uitsluitend zwart-wit foto’s van onder andere reparatiewerkzaamhedenaan de toren van de Hervormde kerk, een vergadering van het gemeentebestuur in 1923 met aan het hoofd burgemeester Nering Bögel, en hoe grote drommen mensen in 1928 uitliepen naar Het Laer voor de trouwerij van baron Van Pallandt kwamen voorbij. Ook de Ommer Bissingh in 1902, een samenkomst van de Ondernemers Vereniging in 1931, en de veekeuring in 1959 passeerden. Net als de distributie van vlees in 1917 tijdens de Eerste Wereldoorlog, en natuurlijk de gebeurtenissen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Ommen plaatsvonden.

Het onderbrengen van de collectie van ruim 14.000 foto’s bij het CCO onderstreept volgens de wethouder de samenwerking tussen de gemeente en de historische vereniging. Voorzitter Berend-Jan Warmelink dankte de wethouder voor het vertrouwen: “Wij zullen ons over het fotoarchief gaan ontfermen.

Foto: Harold Dokter

Bron: Ommenaar.nl